Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varemærke findes, dog ikke i brug

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg er i færd med at stifte et selskab, og det bliver forhåbentligt et velkendt selskab hvis drømmen realiseres. Jeg vil derfor gerne være forsigtig med navn og varemærke. Jeg har været inde og søge på varemærkeregistreret ift. et navn jeg godt kunne tænke mig at bruge, men jeg kan se, at rettighederne til dette er købt i Danmark. Varemærket er registreret i 1994 og har ikke været i brug siden. Jeg har undersøgt både ejer og varemærket.

Jeg vil derfor høre, om der er nogen herinde, der har lidt ekspertise på emnet. Hvad kan jeg gøre for at undgå en konflikt med ejer af et varemærke? Indtil nu er jeg kommet frem til at jeg vil tilføje et ekstra bogstav. Jeg tror dog ikke, at dette er nok.

Jeg vil rigtig gerne høre jeres bud på emnet.

Dbh, Yilan
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad være med at kopiere og gå til en jurist for vurdering - jeg er enig i det næppe er nok at ændre et bogstav - slet ikke hvis samme branche

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver at varemærket er registreret i 1994 og ikke anvendt siden. Er væremærket blevet forlænget 2-3 gange siden den oprindelige registrering eller er status ar varemærket er udløbet?

Selv hvis varemærket stadigvæk er registreret så bør du kunne anvende det forudsar at 1994 registrator og du er i forskellige brancher. Google "Nice klasser" og kontroller om der er sammenfald.

Husk desuden på, at det kan findes internationale registreringer som er aktive og som geografisk dækker Danmark.

Ps. selv med eet ændret bogstav vil der være risiko for forveksling (relevant ved sammenfald af niceklasse).

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12661
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Varemærker søges indenfor nogle klasser som afhænger af hvilke vare/tjenesteydelser varemærket skal dække. Er varemærker ikke registreret i de klasser du ønsker det skal dække, burde der ikke være noget problem i at få det registreret.

klasserne kan ses her: https://vmguidelines.dkpto.dk/aa/aaa/varefortegnelser/saerligt-om-nice-klassifikationen.aspx 

Har du undersøgt om varemærket er blevet fornyet indenfor de sidste 10 år?   Her er hvad patent og varemærkestyrelsen skriver om fornyelse: 

"Et varemærke, der er registreret, skal fornyes hvert 10. år for at vare ved. Bliver mærket ikke fornyet, ophører registreringen med at bestå.

Manglende fornyelse kan være tilsigtet, idet indehaveren af mærket ikke længere ønsker at beholde det pågældende mærke eller utilsigtet i den forstand, at indehaveren ved en fejl ikke får fornyet sit mærke inden for fornyelsesfristen.

Fornyelsen sker ved indbetaling af det fastsatte fornyelsesgebyr til Patent- og Varemærkestyrelsen tidligst 6 måneder før registreringsperiodens udløb. Fornyelse kan også ske i indtil 6 måneder efter registreringsperiodens udløb, idet der er fastsat et forhøjet gebyr for en sådan "for sen" betaling.

Det er for indehaveren af et varemærke vigtigt at være opmærksom på de gældende tidsfrister for fornyelse. Styrelsen sender som del af proceduren ved fornyelser en påmindelse til indehaverne i form af et girokort med tilknyttet vejledning. Dette er alene en service, og rettidig betaling er altid indehaverens eget ansvar.

Prøv at kontakte patent og varemærkestyrelsen, de vil kunne vejlede dig.

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 18. Apr 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Sirene og Ravn,

Mange tak for jeres svar. I har givet mig et godt indblik ift. hvordan varemærker fungere, hvilket var lige hvad jeg søgte hjælp efter.

Jeg har nu undersøgt klasserne, som varemærket var registreret under, og kan se, at de ikke er relevante ift. til min branche. Yderligere kan jeg se, at status på varemærke står som "indgivet" - og altså ikke "registreret". Jeg antager derfor, at det må være fordi varemærket ikke er fornyet eller at registrering evt. aldrig er blevet fuldendt.

I skal have tusinde tak! Det er virkelig værdsat.

Dbh, Yilan
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)