Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved køb af projektejendom

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Hvordan er reglerne med hensyn til moms på ejendomme i denne situation. Tallene er et tænkt eksempel.

Min virksomhed køber en ejendom, der er til salg på det private ejendomsmarked. Sælger er en privat person.
Virksomheden køber boligen for kr. 1.000.000,-.
Ejendommen sættes i stand for kr. 500.000.- inkl. alle udgiver (materialer, lønninger, forsikring, ejendomsmægler og lignende).
Ejendommen sælges for kr. 2.000.000,- via ejendomsmægler på det private boligmarked til en privat kunde.

1: Kan jeg trække moms fra for købet af ejendommen? (Dvs. reel udgift på kr. 800.000,-)

2: Kan jeg trække moms fra mine udgifter? (Dvs. reelt kr. 400.000,- for hovedsageligt materialer, lønninger og ejendomsmægler)

3: Skal jeg betale moms for salget af de 2.000.000 (Dvs. reelt salg for kr. 1.600.000,-)

Jeg er især i tvivl om hvor vidt man kan trække momsen fra under punkt 1, og om jeg skal indbetale moms ved salget under punkt 3.

Med venlig hilsen
Mikkel

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det korte svar - Der er ikke moms på beboelsesejendomme - :)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Tak for det hurtige svar!

Det vil sige:

ad 1) Der kan ikke trækkes moms fra.

ad 2) Der kan trækkes moms fra.

ad 3) Der skal ikke betales moms.

Med venlig hilsen
Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Jørgensen :
Det korte svar - Der er ikke moms på beboelsesejendomme - :)

Altid momsfrit? Wink

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Thomas Jørgensen :
Det korte svar - Der er ikke moms på beboelsesejendomme - :)

Altid momsfrit? Wink

 

Yeps... Det ville i hvert fald også være dumt at betale moms, når man bor til leje som privatperson (beboelse).

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Jørgensen :

Whiskey:

Thomas Jørgensen :
Det korte svar - Der er ikke moms på beboelsesejendomme - :)

Altid momsfrit? Wink

 

Yeps... Det ville i hvert fald også være dumt at betale moms, når man bor til leje som privatperson (beboelse).

Det er ikke helt rigtig, der kan sagtens være moms på en beboelsesejendom. Fritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nummer 9. gælder ikke nye ejendomme, ej heller beboelsesejendomme. 

Så dit korte svar burde måske indeholde en nuancering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Hej alle,

Hvordan er reglerne med hensyn til moms på ejendomme i denne situation. Tallene er et tænkt eksempel.

Min virksomhed køber en ejendom, der er til salg på det private ejendomsmarked. Sælger er en privat person.
Virksomheden køber boligen for kr. 1.000.000,-.
Ejendommen sættes i stand for kr. 500.000.- inkl. alle udgiver (materialer, lønninger, forsikring, ejendomsmægler og lignende).
Ejendommen sælges for kr. 2.000.000,- via ejendomsmægler på det private boligmarked til en privat kunde.

1: Kan jeg trække moms fra for købet af ejendommen? (Dvs. reel udgift på kr. 800.000,-)

2: Kan jeg trække moms fra mine udgifter? (Dvs. reelt kr. 400.000,- for hovedsageligt materialer, lønninger og ejendomsmægler)

3: Skal jeg betale moms for salget af de 2.000.000 (Dvs. reelt salg for kr. 1.600.000,-)

Jeg er især i tvivl om hvor vidt man kan trække momsen fra under punkt 1, og om jeg skal indbetale moms ved salget under punkt 3.

Med venlig hilsen
Mikkel

med de beløb, så tag fat i en revisor der ser det helt konkrete. Det er korrekt at der normalt ikke er moms på udlejning til beboelse, og hvis driften ikke er momspligtig så er der ikke moms at trække fra heller, men du lyder jo ikke til at skulle drive udlejning - men til at ville handle ejendommen. I det omfang der er moms på handlen kan du trække den fra hvis det er ren handel med ejendomme, som jeg ser det. der er som jeg ved det, moms på ejendomshandler idag i det omfang det er del af en alm økonomisk virksomhed.
Jeg forstår heller ikke 2 - der er vel ikke moms på f.eks. lønninger? - Materialer? måske men om du kan trække dem fra i det hele taget ved ingen ud fra det korte spørgsmål. Hvis det er forbedringer af ejendommen så formentlig slet ikke fradrag
og tre - hvis der var moms på et køb så er der moms på et salg men med de beløb skal du bruge penge på en gennemgang af selve projektet - også de omkostninger på 400.000 for at sikre, om det er noget du kan ha fradrag for

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Hej Thomas,

Tak for det hurtige svar!

Det vil sige:

ad 1) Der kan ikke trækkes moms fra.

ad 2) Der kan trækkes moms fra.

ad 3) Der skal ikke betales moms.

Med venlig hilsen
Mikkel

Det er ikke helt så simpelt at svare på.

 

1) Moms på købet afhænger af om sælgeren er momspligtig af salget eller ej. Nu skriver du at der skal laves noget renovering, så jeg formoder lejligheden/ejendommen er af ældre dato? Hvis den er mere end 5 år gammel betragtes det (som udgangspunkt) ikke som en ny bygning og dermed er den positivt nævnt som fritagelse i momslovens § 13, stk. 1, nummer 9. Hvis der er en ejendomsmægler involveret, så kan spørgsmålet nemmest besvares ad denne vej!

 

2) Du kan få momsfradrag af dine udgifter såfremt du er momsregistreret! Men med fradraget følger dermed også pligten til at afregne udgående moms af lejeindtægter + der følger også en reguleringsforpligtigelse, som i korte træk går ud på at du skal tilbagebetale dit momsfradrag hvis ejendommen anvendes til ikke-momspligtige formål (eks. udlejning til beboelse)

Med mindre det er en erhvervsejendom, hvor lejeren er en momsregistreret virksomhed og den forventede køber (efter din renovering) er momsregistreret virksomhed, er det som regel ikke tilrådelig at lade sig momsregistrere. Dog skal dette muligvis genvurderes, hvis det er en ny lejlighed/ejendom!

 

3) Moms på salget følger lidt svaret på om der er moms på købet, så i første omgang skal nok igen besvares hvor gammel er lejligheden/ejendommen?

 

Så altså; hvor gammel er ejendommen? Og er lejere erhverv eller beboelse?

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

@Cookie og JesperNL

Mange tak for jeres uddybende svar. I tilfælde af at jeg køber ejendommen, så vil jeg selvfølgelig få en revisor med ind over. Jeg er i gang med at lave de indledende knæbøjninger i forbindelse med købet, og det er derfor, at jeg prøver at forstå reglerne omkring moms.

For at uddybe mit indledende indlæg:

Ejendommen er 50 år gammel.
Ejendommen skal IKKE bruges til udlejning. Det er for mig en projektejendom, hvor huset købes af privatperson, istandsættes og videresælges til privatperson.
Istandsættelsen bliver foretaget af en virksomhed, som står for alle entrepriser. Jeg får én pris på istandsættelsen på f.eks. kr. 500.000,- inklusiv moms. Her vil jeg så trække 20% fra.
Mit selskab er momsregistreret.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Ejendommen er 50 år gammel.

Ejendommen skal IKKE bruges til udlejning. Det er for mig en projektejendom, hvor huset købes af privatperson, istandsættes og videresælges til privatperson.
Istandsættelsen bliver foretaget af en virksomhed, som står for alle entrepriser. Jeg får én pris på istandsættelsen på f.eks. kr. 500.000,- inklusiv moms. Her vil jeg så trække 20% fra.
Mit selskab er momsregistreret.

Når ejendommen er så gammel, så er der umiddelbart ikke moms på selve købet. (og dermed heller ikke på dit salg)

Hvis dit selskab er momsregistret kan det også få momsfradrag, men der er en reguleringsforpligtigelse og hvis ikke ejendommen anvendes til momspligtige formål skal den købsmoms du har fået betales tilbage igen. 

I og med det skal sælges til en privatperson efterfølgende går jeg næsten ud fra det er til beboelse, altså et ikke momspligtigt formål? Hvilket vil betyde, at alt det du får i momsfradrag af renoveringen skal tilbagebetales.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)