Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Statsobligationer - Hvordan fungerer det?!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! Jeg har så vidt muligt prøvet at læse mig frem til hvordan statsobligationer og i det hele taget obligationer fungerer. 

Lige nu er min opfattelse, at man investerer sine penge i en f.eks. Statsobligation og staten har derefter ret til at bruge dine investerede penge over en bestemt periode, som et ''lån''. 

Hvad er forskellen på:

1,5 % Danske stat - St. lån 23

og

7 % Danske stat - St. lån 24

Og hvad betyder det overhovedet? 

Håber der er nogle kloge hoveder som har tid til at hjælpe!:-)

Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 12
Fra  www.appletilbud.dk Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Oliver. 

En obligation foregår på den måde, at du "sælger" staten et lån. Det er du villig til at gøre fordi, at staten betaler dig en rente for, at du skal undvære dine penge x antal tid. 

1,5 % Danske stat - St. lån 23 = Du får 1,5% i rente (årligt). St. lån står for et "stående lån"
Et stående lån betyder du vil få samme ydelse i alle dine år. F.eks. hvis du køber danske statsobligationer for kr. 100, med en rente på 1,5%, over 5 år:

År 1 = 1,5
År 2 = 1,5
År 3 = 1,5
År 4 = 1,5
År 5 = 1,5 + 100 (de 100 er dem du lånte ud i første omgang) =101,5 

Om renten er 1,5% eller 7% afhænger oftest af, hvor lang tid du skal undvære dine penge. Jo længere tid du skal undvære dine penge, jo mere vil du kræve i rente som investor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

kan lige tilføje at renten jo skal ses i forhold til kursen. Du vil se, at hvis renten er meget over 1% så er kursen over 100.

Det betyder, at du skal betale måske 110 kr for en obligation der giver 7% i rente mens du kan købe en obligation til kurs 100 som du betaler 100 kr for, hvis renten er 1%

Kurs og rente hænger sammen og da renten er MEGET lav i Europa og Danmark, så vil du se at det er mere end vanskeligt at tjene mere end 1% effektivt i rente på sikre obligationer.

Skal man ha mere, skal man over i virksomhedsobligation, højrente lande osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)