Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Max. beløb på julegave til forretningsforbindelser ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der et max. beløb på hvad jeg må give i julegave til forretningsforbindelser ?

Og er der regler for hvilke gaver man må give ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej og ja

Du må i princip gerne give store gaver men jeg tror der er grænse for hvor store de må være hvis du skal få fradrag. Godt nok har Henrik Koudal i anden tråd slået på at man kunne give en computer og stadigt trække fra, men jeg er ikke sikker 

Sikker er jeg på, at der ikke er momsfradrag på de gaver i dit regnskab og at du må trække 25% af prisen (inkl. moms) fra i dit regnskab. Det sker på den besværlige måde, at du lægger hele beløbet ind i regnskabet, da det jo er driftsomkostning og så når årsregnskabet foreligger, så lægger du 75% af kontoen gaver til slutresultatet i de skattemæssige resultat du opgiver til skat.

Jeg er også sikker på at til personale ligger loftet per år på 1.000 kr og per julegave på 700 kr, (dog 1000 kr per julegave hvis der ikke er givet andre gaver under året og i alle fald antages beløbsgrænsen at være inkl. den ikke fradragsberettigede moms) og jeg tror samme loft vil gælde for julegaver til forretningsforbindelser når vi taler fradrag, så over 700/1000 kr vil formentlig kunne give 0 fradrag og jeg mener også modtageren så vil være forpligtet til at opgive værdien til skat. Med dette sidste afsnit bør du nok afvente f.eks. Henrik K eller andre mere sikre.

Gaver er i det jeg beskriver ting gaver - ikke kontanter eller gavekort og der er heller ikke fradrag hvis det er tobak

advokat firma S Olsen skriver bla.a. her i citat (beløbsgrænsen på 500 kr blev i 2008 ændret til 700) http://www.advokat-olesen.dk/cgi-bin/index.pl?side-1-200311.htm 

Julegaven til forretningsforbindelser

Din virksomhed har fradrag for udgiften til en julegave til forretningsforbindelser. Men kun som repræsentation. Det betyder, at det kun er 25% af udgiften, der kan fradrages. Det er dog kun mindre gaver til forretningsforbindelser, du kan fradrage som repræsentation. Der findes ingen øvre grænse, men den grænse på 500 kroner, der gælder for julegaver til medarbejdere, vil nok også være grænsen for, hvornår fradragsretten for julegaven til forretningsforbindelsen ophører.

For den forretningsforbindelse, som modtager gaven, vil julegaven ikke være skattepligtig, hvis der er tale om en mindre julegave. En mindre julegave må antages at være en gave til en markedsværdi på mindre end 500 kroner. Bliver julegaven større, skal forretningsforbindelsen beskattes.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Godt nok har Henrik Koudal i anden tråd slået på at man kunne give en computer og stadigt trække fra, men jeg er ikke sikker 

 

Gad vide hvad forskellen er på at gå på Noma og spise med din forretningsbetingelse og med gode vine måske have en udgift per kuvert på 5.000 kr. eller give en gave i form af en computer til måske 5.000 kr - hvis formålet er det samme?

Der står i modsætning til gaver intet nogen steder om størrelsen af gaver til forretningsforbindelser. Det er nok derfor at advokaten gætter eller som advokater gør "antager".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Gad vide hvad forskellen er på at gå på Noma og spise med din forretningsbetingelse og med gode vine måske have en udgift per kuvert på 5.000 kr. eller give en gave i form af en computer til måske 5.000 kr - hvis formålet er det samme?
næh det er jo ganske meget samme sag og så måske ikke helt alligevel. Hvis jeg er på Noma med en leverandører sidder jeg jo selv med og vi har en direkte kontakt, hvis jeg giver mine leverandører eller kunder gaver til 10.000 kr er det måske noget lidt andet

Du kunne vel drage parallel til personale? Dem må man vel godt tage på Noma og spise/drikke for 5000 kr hver og tage det lille fradrag der er i det - men man må ikke give dem gaver for over 700/1000 kr - hvor skulle logikken være i at man må bespise dem for 5000 kr men ikke give dem gaver for 5000 kr

Du skal vel heller ikke indberette "spist for 5000 kr med chefen på Noma eller under rejse i Hong Kong" - men du skal vel indberette gaver for 1100 kr

Jeg kan da godt forstå gættet - men kan ikke finde noget lov grundlag for det - så jeg tør bare ikke afvise, at firma gaver over en vis grænse f.eks. vil betyde indberetnings pligt for modtageren - det ville bare ikke virke unaturligt i forhold til tilsvarende regler, for at undgå for let betaling i naturalier. Du kan sagtens ha ret i, at der ikke er en sådan pendant

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må godt give medarbejderne gaver det udløser bare skat - ligesom det koster skat at give gaver til forretningsforbindelser....

 

Faldt lige over denne fra Beierholm (som jeg ikke er uventet er enig i):

"...Er en repræsentationsudgift korrekt specificeret og dokumenteret med hensyn til størrelse og karakter af repræsentationsudgiften, kan ligningsmyndighederne ikke kritisere størrelsen af de dokumenterede udgifter, men kan alene nægte fradrag, hvis udgiften ikke anses for en fradragsberettiget driftsudgift (på grund af manglende erhvervsmæssig begrundelse for afholdelsen)...".

Kilde: Beierholm side 6

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jo - men dels siger repræsentation som ikke nødvendigvis helt dækker gaver (jeg er klar over de principielt går i samme gruppe men vi er vel enige om forskel på at tage personale på Noma for 5000 kr uden skat for personalet og dog ikke give dem gave for 5000 kr uden skat for dem)

Den siger heller ikke noget om evt skattepligt for modtager hvis vi taler gave og person som modtager - og så siger tax.dk (se citat i kursiv længere ned) jo faktisk lidt om vægt på formål og taler en del mere om at opnå salg - så måske ville jeg stadigt være mere forsigtig (og nu nok så meget til tidligere tråd) med gave på 10.000 kr værdi til en enkeltperson som har hjulpet en i virksomheden som leverandør - ?

Jeg ville være mere tryg ved den konkrete vurdering over for en betydende kunde - hvor der aldrig kunne være mistanke om kamuofleret betaling for ydelse, så overfor denne tråd, og med god begrundelse i omsætning tror jeg heller ikke på problemer når det er en kunde - så i det forhold kun ? om det kunne udløse skattepligt hos personen der modtager gave på f.eks. 10.000 kr 

http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_2_2_2_8.htm

Regel

En selvstændigt erhvervsdrivende mv. kan trække en udgift til en gave fra ved indkomstopgørelsen, hvis den pågældende har givet gaven for at erhverve, sikre eller vedligeholde sin løbende indkomst fra virksomhedens drift. Se SL § 6, stk. 1, litra a.

Afgørelsen om eventuelt fradrag beror på en konkret vurdering af, om gaven er tilstrækkeligt nært og naturligt knyttet til omsætningen og indtjeningen i den erhvervsvirksomhed, den aktuelle gavegiver driver.

Gaven er en repræsentationsudgift efter LL § 8, stk. 4

Regel

En selvstændigt erhvervsdrivende mv. kan trække udgifter til repræsentation, herunder gaver, fra i forbindelse med indkomstopgørelsen, dog kun med et beløb, der svarer til 25 pct. af de afholdte udgifter. Det er en forudsætning for fradrag, at den erhvervsdrivende mv. i forbindelse med sit erhverv har afholdt repræsentationsudgifterne med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår. SeLL § 8, stk. 4, som indskrænker fradragsretten i samme bestemmelses stk. 1.

Jeg har i øvrigt prøvet at høre dansk revision og E&Y service linje om de vil prøve at sige lidt om gaver til forretningsforbindleser og størrelse og evt skat for modtager, men har desværre ikke spurgt om evt forskel mellem leverandør og kunde

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)