Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må min enkeltmandsvirksomhed låne penge ud?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Et familie medlem står og skal bruge penge til et boligselskab i forbindelse med indlyftning der. (indskud). 

Pengene er der ikke pt. Men jeg tænker så. Kan jeg låne pengene via min virksomhed og så få dem tilbage over X antal år med eksempelvis 1 procent i rente

Banken er ikke en mulighed for familie medlemmet, da der er så kort frist på at de skal indbetales at der ikke en gang kan nå at få lavet et møde med banken og betalt det inden fristens udløb (da det så skulle have været i dag hvor brev med frist og kontrakt er modtaget).

Kommunalt boligindskud's lån er heller ikke en mulighed, igen fordi fristen for indbetaling er så kort, brevet med ansøgningen kan ikke nå frem før der skal være betalt (virkelig smart at lave en frist så kort).

Nå men jeg tænkte at jeg kunne jo godt låne de penge ud og så få et par procenter tilbage på dette udlån, men må jeg og hvordan gør man, specielt med regnskabet? 

Håber der er en som kan hjælpe, og hvis ikke. Må jeg se om jeg kan finde de XX.xxx på min privat konto :)

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Ved du hvordan man bogfører sådan et udlån? 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kim Vinberg:

Tonny Skov Pedersen:

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Ved du hvordan man bogfører sådan et udlån? 

Hmmm... jeg kan da prøveWink

Opret en konto under tilgodehavender benævnt "udlån" eller bogfør den debet på "andre tilgodehavender". Modpost kredit på bank.

Tonny

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

Kim Vinberg:

Tonny Skov Pedersen:

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Ved du hvordan man bogfører sådan et udlån? 

Hmmm... jeg kan da prøveWink

Opret en konto under tilgodehavender benævnt "udlån" eller bogfør den debet på "andre tilgodehavender". Modpost kredit på bank.

Tonny

Fantastisk! Hvad skulle jeg gøre uden Amino.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Enig med dit svar til Kim - men mere af nyserrighed. I "gamle" dage kunne man for at sikre sig en fradragsret lave lånet som et valutalån. Gælder de regler stadigvæk?

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Enig med dit svar til Kim - men mere af nyserrighed. I "gamle" dage kunne man for at sikre sig en fradragsret lave lånet som et valutalån. Gælder de regler stadigvæk?

/Henrik

Hej Henrik

Ja, det var normalt at foretage udlån i eks. Euro. Jeg tror faktisk, uden at det er helt præcist, at det faktisk stadig er tilfældetYes

Måske man lige skulle "læse" lidt op på denne mulighed.Stick out tongue

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Tonny Skov Pedersen:

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Jeg er uenig.

Det korte svar er nej.

Hvis du driver en selvstændig erhvervsvirksomhed i VSO eller KAO er du omfattet af VSL. Med henvisning til VSL § 1, stk. 2. og JV C.C.5.2.2.4 må du ikke foretage udlån i virksomhedsordningen, med mindre din virksomhed bedriver aktiv udlånsvirksomhed og det derfor er et almindeligt forekommende led i din virksomheds drift.

se fx. følgende i JV: "Hvis den selvstændige låner ud af virksomhedens midler for at tilgodese private interesser, er der tale om en hævning i hæverækkefølgen. Det er fx tilfældet ved lån til et selskab, som er ejet af den selvstændige. Se SKM2006.555.LSR og SKM2001.202.LR.”

Herudover vil det fortsat være et krav, at lånet har foregået på markedsmæssige vilkår. Et lån med en forrentning på 1 % er ikke på markedsmæssige vilkår, der vil du typisk skulle op på 4-5 % + diskkonto (som pt. er på 0,0%).

Risikoen er at udlånet vil blive set som en privat hævning og derved vil udløse fuld skat, som ved hævning og evt. rente indtægter derfor skal tilregnes den private kapitalindkomst.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Tonny Skov Pedersen:

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Jeg er uenig.

Det korte svar er nej.

Hvis du driver en selvstændig erhvervsvirksomhed i VSO eller KAO er du omfattet af VSL. Med henvisning til VSL § 1, stk. 2. og JV C.C.5.2.2.4 må du ikke foretage udlån i virksomhedsordningen, med mindre din virksomhed bedriver aktiv udlånsvirksomhed og det derfor er et almindeligt forekommende led i din virksomheds drift.

se fx. følgende i JV: "Hvis den selvstændige låner ud af virksomhedens midler for at tilgodese private interesser, er der tale om en hævning i hæverækkefølgen. Det er fx tilfældet ved lån til et selskab, som er ejet af den selvstændige. Se SKM2006.555.LSR og SKM2001.202.LR.”

Herudover vil det fortsat være et krav, at lånet har foregået på markedsmæssige vilkår. Et lån med en forrentning på 1 % er ikke på markedsmæssige vilkår, der vil du typisk skulle op på 4-5 % + diskkonto (som pt. er på 0,0%).

Risikoen er at udlånet vil blive set som en privat hævning og derved vil udløse fuld skat, som ved hævning og evt. rente indtægter derfor skal tilregnes den private kapitalindkomst.

Selvom jeg ikke selv er meget inde i det, så kan det da vel aldrig betegnes som en privat hævning når lånet ikke er til mig selv eller et selskab jeg ejer?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Tonny Skov Pedersen:

Det korte svar er JA.

Du skal dog være forberedt på, at du ved et eventuel tab på udlånet ikke vil kunne få fradrag for tabet, idet dette skatteretligt vil blive anset som et formuetab og derved som en privat hævning i din enkeltmandsvirksomhed.

Tonny

Jeg er uenig.

Det korte svar er nej.

Hvis du driver en selvstændig erhvervsvirksomhed i VSO eller KAO er du omfattet af VSL. Med henvisning til VSL § 1, stk. 2. og JV C.C.5.2.2.4 må du ikke foretage udlån i virksomhedsordningen, med mindre din virksomhed bedriver aktiv udlånsvirksomhed og det derfor er et almindeligt forekommende led i din virksomheds drift.

se fx. følgende i JV: "Hvis den selvstændige låner ud af virksomhedens midler for at tilgodese private interesser, er der tale om en hævning i hæverækkefølgen. Det er fx tilfældet ved lån til et selskab, som er ejet af den selvstændige. Se SKM2006.555.LSR og SKM2001.202.LR.”

Herudover vil det fortsat være et krav, at lånet har foregået på markedsmæssige vilkår. Et lån med en forrentning på 1 % er ikke på markedsmæssige vilkår, der vil du typisk skulle op på 4-5 % + diskkonto (som pt. er på 0,0%).

Risikoen er at udlånet vil blive set som en privat hævning og derved vil udløse fuld skat, som ved hævning og evt. rente indtægter derfor skal tilregnes den private kapitalindkomst.

Nu var det jo ikke nogen, som nævnte Virksomhedsskatteloven - Iøvrigt afhænger det også af væsentlighed m.v. ligesom begrebet private interesser er noget flydende.

Iøvrigt er det fint med díne link, men det kræver vel reelt abonnement hos Karnov...

Tonny

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)